DIESEL LOK T 21 (Typ ”växellok” för rangering)

 Dokumentet upprättat Mars 2014/CF

MODELL
Tillverkare: Heljan (Danmark)

Driftnummer: SJ 57

Ljuddekoder:  ESU 54 899. Lokadress: 21

Inköpt: November 2013 hos MJ Hobby. Katalognummer: HEL 21031
Pris: 2269:- Kr (inklusive ljuddekoder, som monterats av CF)

 

VERKLIG FÖREBILD

Lokkonstruktionen byggde på koppelstångsdrift med en blindaxel mellan de fyra drivhjulen. Hytten omgavs av en kortare och en längre huv. SJ-loken fick en karakteristisk färgsättning i brunrött med gula dekorlinjer som i fronterna bildade ett V.

Loken fick liksom många andra mindre diesellok och lokomotorer en växellåda med två olika utväxlingar, en för växlingstjänst med en högsta hastighet på 50 km/h och en för linjetjänst med en hastighet på 80 km/h.

Sex av T21-loken tillverkades på licens av AB Svenska Järnvägsverkstäderna i Falun som också byggde

ytterligare fyra lok med en annorlunda svensktillverkad växellåda. De sistnämnda loken fick littera T3, senare

T22. Växellådan visade sig dessvärre inte hålla måttet och två av loken byggdes omgående om till T21. De två

kvarvarande T22-loken slopades på 1970-talet.

NBJ-lok

Även Nora Bergslags Järnväg (NBJ) köpte fyra lok av T21-typ, tillverkade av MaK. Loken betecknades T21, T22, T23 och T24 där T stod för diesellok och siffrorna var lokets eget nummer och alltså inte något littera, trots likheten med SJ:s littera. Loken fick en färgsättning som liknade SJ-lokens men grundfärgen var istället röd. De två sista loken som levererades 1963 hade annorlunda lokkorg och skilde sig bland annat genom andra strålkastare. NBJ använde loken på sina linjer Otterbäcken-Nora-Ervalla och Bredsjö-Gyttorp. De slopades i början av 1980-talet i samband med NBJ:s avveckling. Två av loken, T22 och T23, finns bevarade hos Nora Bergslags Veteranjärnväg.

Placerade över hela landet

SJ satte till en början in T21 främst i linjetjänst. Loken hade multipelutrustning och vid behov kunde två lok kopplas ihop. På senare tid användes loken allt mer som växellok. T21:orna var placerade över hela landet och många lok gjorde tjänst bland annat i Stockholm och runt Nässjö och Kristinehamn.


Österlentåg T21 100 med godståg i Tomelilla 1994.

I beredskap

Under 1980-talet började SJ slopa loken och de sista togs ur trafik 1991. Många av loken ställdes upp som beredskapslok och några lok såldes till privata godsbolag som Shortline Väst och Österlentåg. 2003 avyttrade Banverket de flesta av beredskapsloken och T21:orna såldes till museiföreningar och skrothandlare.

Österlentåg T21 100 med godståg i Tomelilla 1994.

Några få lok i tjänst

En av de sista platserna man kunde se T21-lok i drift var hos Falköping Terminal i Falköping där man använde

T21 till i början av 2000-talet. Den enda operatören som använder T21-lok idag är Qvick Entreprenad i

Ljungaverk.

 

Fakta

Status: Enstaka i trafik (T21), utgången (T22)
Typ: Dieselhydrauliskt lok
Axelföljd: D
Längd: 11300 mm
Tjänstevikt: 56,8 ton
Effekt: 590 kW
Hastighet: 80 km/h
Tillverkare: MaK och ASJ Falun
Byggår: 1955-1959 (SJ), 1958, 1963 (NBJ)
Byggt antal: 52 (SJ T21), 4 (SJ T22), 4 (NBJ)
Ombyggt antal: 2 (T22 till T21)
Ursprunglig nummerserie: 57-71, 76-112 (SJ T21), 72-75 (SJ T22)
Tillhörde: SJ, NBJ
Tillhör: Qvick Entreprenad